• +

  • image

    Joke van Egdom

    Onze zangeres zorgt niet alleen voor zuivere zang, maar heeft ook enorm veel kennis van Klezmer muziek.

    Instrument: Zang, Percussie

     
    +


    Joke van Egdom is de zangeres van de Klezmerband. Zingen is van jongs af aan is altijd al een grote hobby van Joke geweest. Ook de volksdans was jarenlang haar grote passie. Zij zong in diverse koren en bands o.a. in Volksdansband Narodna Musica in Gouda, het Bulgaars Ensemble Cubrica in Amsterdam en het Wereldmuziekkoor Piosenka in Alphen aan den Rijn. Ze nam zanglessen bij sopraan- en zangdocente Lisette Emmink.
    De Joodse muziek en de achtergronden van de Joodse cultuur hebben altijd al haar interesse gehad. Daarom gaf zij zich op om te zingen in het theaterstuk ‘Nadien’ van Stichting Productiehuis Alphen, een toneelstuk over de Jodenvervolging in de jaren 40 in Alphen aan den Rijn. Zij zorgde voor de liederen en muziekstukken die in het theaterstuk werden gespeeld.
    Als zangeres in Nigun voelt ze zich als een vis in het water!

    image
     
  • image

    Ria van der Kooij

    Het strakke ritme van de gitaar wordt verzorgd door Ria. Met haar jarenlange ervaring is dat aan haar wel besteed!

    Instrument: Gitaar

     
    +


    Ria van der Kooij-Klein Breteler musiceert al vanaf haar 11e levensjaar. Eerst leerde zij zichzelf ukelele spelen, en vanaf haar 13e gitaar. Dit, om haar eigen zang te kunnen begeleiden. Verder bekwaamde ze zichzelf in klassiek gitaarspel.
    Van haar gaat de anekdote, dat ze, tijdens een vakantie in Florida voor haar tent op een stille camping met haar gitaar haar liedjes zong, toen na een poos een verontruste leraar kwam vragen, of ze een stel drukke puberleerlingen had gezien, die ze kwijt waren. Waarna deze man haar na een kwartier kwam bedanken. Ze waren gevonden! Al die tijd hadden die pubers muisstil ,verstopt in de omliggende bomen en struiken, ademloos naar haar liedjes geluisterd. En zoals één van de boys na afloop fluisterde: "I’ll never forget you in my whole life".
    Ze gaf muziekles op scholen en ontwikkelde haar muzikale kant verder via diverse koren en orkestjes. Zo maakte ze van 1999-2006 deel uit van volksdansorkest Narodna musica en speelde vervolgens tot 2009 mee met klezmerband Or. In 2002 auditeerde zij bij het Bulgaarszingende succesvolle ensemble femail@stage. In 2003 kreeg dit een vervolg in ensemble Cubrica, waar zij nog steeds bij zingt. in 2009 richtte zij, samen met Joke van Egdom, de klezmerband Nigun op, aanvankelijk ter ondersteuning van de theatervoorstelling Nadien. Gezien haar achtergrond vindt ze het in de band Nigun een uitdaging, om de juiste mix van klezmer en balkan te vinden.

    image
     
  • image

    Michel Abspoel

    De klarinet is een prachtig instrument voor de Klezmer muziek. Michel speelt deze met veel passie en blaast de mooiste loopjes.

    Instrument: Klarinet

     
    +

    Na het horen van ‘Petit Fleur’ (Dave Brubeck kwartet), een single uit de Jazz-collectie van zijn vader (Fred Abspoel), besloot hij om op zijn 16de prive-klarinetlessen te volgen bij Fred Michels. Na twee jaar les, ging hij spelen in Harmonie vereniging Arti et Religioni, te Alphen a/d Rijn. Hij begon daar op de 3e klarinetpartij. Eén jaar later kon hij overstappen op de 2e klarinetpartij en nog een jaar later speelde hij op de eerste klarinet. Ondertussen koos hij voor nog een instrument erbij: de altsax. De altsax gebruikte hij alleen voor het spelen in nederlands oudste en nog bestaand dansorkest: De Stalen Band. Dit dansorkest speelt nog steeds de aanstekelijke dansmuziek uit de jaren '20 - '30 - '40 van The Ramblers met Theo Uden Masman, arrangeur Jackie Bulterman en zanger Marcel Tielemans. Naast dit dansorkest, speelde hij in harmonievereniging Crescendo onder leiding van de spaanse dirigent Domingo Belled. In een uitwisselingsprogramma speelde hij ook in Tauste, midden spanje, nabij Zaragoza. Ook speelde hij in diverse bigbands. Zo was er de Bigband Alphen; de Boskoopse Bigband en later de Bigband Keep on Going uit Bodegraven, onder leiding van trompetist Eef van Breen. Bovendien speelde hij jarenlang in een Tirolerkapel onder leiding van Henk Mijer. Naast deze orkesten, heeft hij ook ervaring opgedaan in een interkerkelijk combo met CD-opnames (2002) van zelfgeschreven en gearrangeerde gospelsongs; in studio 'Sunburst' in Bodegraven. Enkele jaren later diende zich de eerste musical aan. Zo speelde hij in: ‘Sherazade’ (2005), tijdens de opening van het Castellumtheater te Alphen a/d Rijn; ‘De 3-stuiver Opera’ (2006) van toneelvereniging Toverlei te Leiderdorp. Eind 2009 was StichtingPA voor het toneelstuk ‘Nadien’ op zoek naar Joodse muziek. Hij meldde zich aan en kwam al snel in contact met gitarist Ria en zangeres Joke. Het toneelstuk 'Nadien' vormde de basis van Klezmerband Nigun; welke door klarinettist Jaap Mulder van de wereldberoemde Goudse klezmerband Di Gojim, gecoached is. “Nigun zie ik als familie, waar ik (niet alleen muzikaal) veel van geleerd heb, en nog steeds van leer. In Nigun vind ik een enorme uitdaging en vooruitgang in mijn klarinetspel. Deo gracias! Ik hoop op deze manier een voorbeeld te mogen zijn voor anderen”. Zie ook: www.abspoelinfo.info

    image
     
  • image

    Gerard Pronk

    Wat is Klezmer zonder de lage strakke tonen van een Bas. Deze wordt met verve bespeeld door Gerard

    Instrument: Bas

     
    +

    Zo rond zijn 16e is hij min of meer bij toeval bij het Scheveningse mandoline orkest Excelsior terecht gekomen. Door het vertrek van de bassist daar was er een instrument "over" en het was misschien wel leuk om dat eens te proberen. Na een jaar les van mevr. Visser van collega-orkest OBK was hij verkocht aan het instrument en aan het licht-klassieke muziekgenre. Na het opheffen van het Scheveningse orkest heeft hij gespeeld bij de mandoline orkesten ZMV in Zoeterwoude en Entre Nous in Hillegom. Daarnaast heeft hij een paar jaar klassieke muziek gespeeld bij het Houtens Kamerorkest en verleent hij regelmatig medewerking aan concerten van zang- en muziekverenigingen.
    Eind 2009 werd hij gevraagd voor een muziekgroep bij het toneelstuk "Nadien". Na een paar weken was hij verkocht aan de klezmer muziek en aan het heerlijke samenspel in de groep. Na beëindiging van het toneelstuk is hij bij de toen zelfstandige en enthousiaste band "Nigun" blijven spelen.

    image
     
  • image

    Adriaan Baan

    Improviseren hoort bij Klezmermuziek en is Adriaan wel toevertrouwd. Uit zijn viool tovert hij iedere keer weer andere melodieën.

    Instrument: Viool

     
    +

    Adriaan Baan is op zijn achtste viool gaan spelen nadat hij halstarrig weigerde blokfluit te leren spelen, hetgeen in huize Baan eigenlijk de gewoonte was. De oude viool op zolder lonkte. Deze was te groot, en er werd een kleiner exemplaar aangeschaft. Jaren later is de oude viool opgeknapt en heeft lang dienst gedaan voor Adriaan.
    Al vroeg speelde hij in het muziekschoolorkest in Vleuten, in 1979 verruild voor één van de beste jongerenorkesten in Nederland, het Amersfoorts Jeugdorkest. Hierin speelde hij de eerste vioolpartij. Het mooiste concert dat hem is bijgebleven is het pianoconcert van Gershwin, uitgevoerd door de bekende pianist Daniël Wayenberg.
    Naast symfonieorkesten zoals reeds genoemd, speelde hij vanaf 1985 tot 1987 in het Gronings Studenten Kamer Orkest, en later in het Rijnlandssymfonieorkest te Alphen aan den Rijn.
    Ook is hij altijd getroffen geweest door volksmuziek, en speelde al vroeg op straat, nationaal en internationaal. De combinatie met accordeon of gitaar heeft hem altijd getrokken.
    In 2000 is hij in de klezmerband A M’ Chayeh gaan spelen en heeft zich in een aantal jaren de klezmer eigen gemaakt.
    Medio 2010 is hij gevraagd mee te doen met de recent opgerichte klezmerband Nigun, waarover hij niet lang hoefde na te denken. Hij speelt inmiddels een klein jaar met veel plezier in de band.

    image
     
  • image

    Myrte van der Kooij

    Een accordeon kan natuurlijk niet ontbreken bij deze muziek. Myrte, de jongste speler van deze band, speelt met veel plezier de ene keer de begeleiding, dan weer de melodie.

    Instrument: Accordeon

     
    +

    Op 8 jarige leeftijd viel zij als een blok voor de accordeon tijdens een open dag van de streekmuziekschool in Alphen aan den Rijn. Daar had zij vervolgens 10 jaar les bij Erik Vermaak. Samen met haar zusje Camilla van der Kooij (viool) waren zij graag geziene gasten op jaarmarkten, bij restaurants en andere gelegenheden die zich voordeden. Samen met haar zus ontdekte ze hoe leuk het is om zelf arrangementen te maken bij bestaande volksmelodieën. Na 10 jaar tijdens de lessen vooral klassieke stukken gespeeld te hebben, ging de volksmuziek steeds meer trekken. Daarop heeft zij nog zo’n 5 jaar les gehad bij Drieks Daams. Hij leerde haar veel over de opbouw van accoorden als basis voor het improviseren, de typische manier van spelen en het snelle vingerwerk waar met name de mensen uit de balkanlanden bekend om staan.

    image
     
  • image

    Leo Verschuren

    Sinds het najaar van 2017 verwelkomen wij Leo op drums. Een allrounder met heel veel ervaring.

    Instrument: Drum

    +

    Ik werd van jongs af aan gegrepen door muziek. De opzwepende ritmes, de tegendraadsheid en de tijdsgeest van de sixties.
    Dat alles paste wel bij mij. Mijn vader kocht een simpel drumstelletje en ik ging al snel spelen in diverse bandjes.
    Dit ontwikkelde zich in de seventies verder tot semi professioneel niveau en optredens door heel Nederland.
    Door werk, gezin en studies was er, op een gegeven moment, geen tijd meer voor het drummen en kwam dit stil te liggen.
    Tot een aantal jaar geleden. Een mooie gelegenheid deed zich voor en ik kocht weer een drumstel.
    Al snel was ik weer “back in business” en kwam, bij toeval, in aanraking met Nigun en de Klezmermuziek.
    Wat mij hierin aanspreekt is de muzikaal historische en rijke culturele traditie van de muziek . Het is leuk om steeds naar arrangementen en geluiden te zoeken om ritmisch deze muziek te ondersteunen.

    image
  • 1